środa, 27 maja 2015

CHLEBEK RAZOWY PSZENNO-ŻYTNI Z CZARNUSZKĄ, SŁONECZKIEM I SEZAMEM

Dziś upiekłam zdrowy chlebek na zakwasie. Jeżeli nie posiadasz zakwasu chlebowego możesz go przygotować około 5 dni wcześniej. Przepis oraz wszystkie ważne informacje na temat zakwasu chlebowego znajdziesz tutaj. Do środka chlebka wsypałam czarnuszkę i słonecznik, lecz można użyć dowolnych innych nasion lub pestek. 



SKŁADNIKI na 2 bochenki

ZAKWAS

227 g (2 i 1/8 szklanki) mąki żytniej razowej
187 g (7/8 szklanki) wody
11 g (1 łyżka i jedna łyżeczka) dojrzałego zakwasu

SKŁADNIKI NA CIASTO CHLEBOWE

454 g (3 i 5/8 szklanki) mąki chlebowej
227 g (1 i 3/4 szklanki) mąki pszennej razowej
431 g (1 i 7/8 szklanki) wody
17 g (1 łyżka) soli
4 g drożdży instant
1 łyżeczka czarnuszki
4 łyżki uprażonego słonecznika
sezam do posypania
zakwas przygotowany dnia poprzedniego

WYKONANIE

1. Około 14-16 godzin przed planowanym pieczeniem chlebka przygotowałam zakwas. Wymieszałam dokładnie wszystkie składniki i pozostawiłam na noc w ciepłym miejscu pod przykryciem. 

2. Kolejnego dnia przygotowałam ciasto chlebowe. Włożyłam wszystkie składniki do miski i mieszałam w mieszarce przez 3 minuty na pierwszej prędkości i przez kolejne 3 minuty na drugiej prędkości. 

3. Po dokładnym wymieszaniu przykryłam misę z ciastem lnianą ściereczką i pozostawiłam w ciepłym miejscu na godzinkę. 

4. Podzieliłam ciasto na 2 części. Z jednej uformowałam okrągły bochenek, drugą włożyłam do foremki do chleba o wymiarach 20x10 cm. Możesz wybrać dowolny kształt w zależności od twoich upodobań.

5. Uformowane chlebki posypałam sezamem i  ponownie pozostawiłam na godzinkę pod przykryciem. 

6. Wstawiłam chlebki do piekarnika nagrzanego do 240 stopni i szybko zaparowałam piekarnik, wylewając na jego spód 1/3 zimnej wody. Piekłam przez 15 minut, a następnie zmniejszyłam temperaturę do 230 stopni i piekłam jeszcze przez 25 minut. Po wyjęciu z piekarnika studziłam pieczywko na kratce. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dodaj komentarz...